Jan 8, 2009

Ip Man (2008)

0

http://www.screen-power.com/wp-content/uploads/2008/05/yipman11.jpg

aku baru sahaja lepas menonton sebuah filem kung-fu yang bertajuk Ip Man(sebutan Yip Man) di dalam laptop IBM aku ni. baru je lepas download kat kronik(dot)org. perasaan sungguh teruja menonton filem ini sehinggakan aku mandi lambat(pukul 8) hahaha...filem ini memang BEST dari mula sehingga ke penghabisan.

filem ini adalah berdasarkan kisah benar yang terjadi di Fo Shan, sebuah pekan kecil yang terletak di negara china berlatar belakangkan tahun 30'an hingga 40'an, iaitu ketika Jepun menyerang China. untuk pengetahuan semua, Yip Man juga adalah jurulatih kung fu (jenis Wing Chun) kepada bintang filem kung-fu terkenal pada tahun 70'an, iaitu Bruce Lee.

kerana aku menyatakan Ip Man merupakan satu filem kung-fu terbaik sebabnya, tiada aksi terbang-terbang dan aura-aura berkumpul. bermaksud, cerita ini LOGIK! segala aksi tumbuk-menumbuk, tendang-menendang adalah REAL belaka. teringat aku tentang filem Ong Bak dari thailand bila aksi fight berlaku. sewaktu aksi Ip Man ini menumbuk musuhnya dengan laju, kita dapat mendengar setiap bunyi tumbukan tersebut dan menyebabkan kita semakin teruja untuk melihat orang yang ditumbuknya!haha...memang cool habis. gaya lentok kung-fu dan tenangnya pendirian sebagai seorang pahlawan memang tertonjol dalam watak Ip Man. tetapi, kesudahan filem ini teramatlah tragis. Ip Man mati! hero mati? WTF!! nak tau lebih lanjut, korang tengok la sendiri filem ni. dan komen la kat sini kalau boleh eh!hehe...peace!!


Ip.Man.2008.CN.DVDRip.XviD-PMCG
Reencoded 400mb

Image


Director : Wilson Yip
Writer : Edmond Wong (screenplay)
Release Date : 12 December 2008 (China)
Genre : Action | Biography | Action
Plot : A semi-biographical account of Yip Man, the first martial arts master to teach the Chinese martial art of Wing Chun.

Image
Image
Image



DOWNLOAD LINK :
PART 1
PART 2
PART 3
PART 4

0 cemuhan:

Post a Comment

Segala komen dari anda amatlah dihargai :)