Feb 8, 2011

Jom Jadi Penoreh Getah!

0

http://2.bp.blogspot.com/_2nohtZcXOnw/TVBO071UdAI/AAAAAAAAHUA/5YrAkeGKTBM/s400/penoreh.jpg

harga getah di pasaran mencecah sehingga RM8 sekilogram, penoreh mampu meraih pendapatan bersih kira-kira RM3,500 sebulan.

aku rasa lepas ni aku nak jadi penoreh la...gaji aku sebulan darab dua...pun kurang rm200...ni xtolak lagi ngan EPF ngan SOCSO...agak2 kalau aku tanam pokok getah keliling bawah rumah aku agak2 tumbuh subur x??AHAHAHA...

jangan lah kita membuat stetmen seperti ini :
"ala...orang kampung je tu..."
"ala...budak2 kampung ape tau...tau menoreh je la..."
"ala...orang kampung je pon...tak kemana pon..."

sebab percayalah, mana orang kampung yg rajin (kebanyakan orang2 kampung memang rajin kalau dibanding dgn orang2 bandar) lebih KAYA dari orang2 yg duduk kat bandar...antara sebab2nya :

1. pegi menoreh xpayah nak bawak keter myvi...paling2 pon c70 dah memadai...minyak tak de la makan banyak mana pon...
2. pegi menoreh xpayah pakai baju kurung yg ada labuci labuci lepastu pakai shawl kain cotton gaya yunalis zarai...
3. lepas menoreh, xpayah la nak lepak kat kedai starbuck, mahupun subway dan sikret resepi...sebab kopi o kedai ahmad lagi kaw...harga pon 7kupang ja pun...

so dari segi kos sara hidup, kita boleh nampak kan betapa bezanya...kat bandar sehari belanja makan rm15 (ni pon tahap nak saving ni)...kalau kat kampung, aku rasa tak sampai rm10 sehari untuk belanja makan...(sebab pengalaman aku duduk kat pekan jitra selama 3 tahun, belanja makan untuk sehari (kira xde main saving2 la) dalam rm9 je...heh...

ps - kalau menabung hari2 lama lama duit tu jadi banyak kan??tapi kenapa tiap kali masuk mesti laju je keluar...haaihhhhhh...

0 cemuhan:

Post a Comment

Segala komen dari anda amatlah dihargai :)