Jan 26, 2011

Mentaliti Kita Tak Sedar Lagi Kah? part 2

0

*sambungan dari part 1

jem melekat dekat depan jusco! haram kejadah! aku dah la dah lambat pastu boleh pulak jem macam ni pulak dah!kenapa pulak nak jem sampai teruk macam ni...hari hari sebelum ni xpernah pulak jem sampai macam ni...!@#$%^&*() detik aku mencarut di dlm hati...omg!aku dah la banyak kerja kat office...bila lagi aku nak tunjuk rajin kat bos...alamak...alamak!!kenapa jem teruk sangat ni...

dalam pada itu, bas tersebut jalan terhenjut perlahan2 dari jusco au2 sehinggalah ke lrt setiawangsa...sepanjang jalan tu juga lah aku maki orang yg menyebabkan jem...aku lihat di penghujung jalan xde pon lori kontena terbalik...cuma yg nampak kenderaan banyak...

kenapa plak banyak sgt ni...sllu xmacam ni...hari ni hari apa?25 hari bulan...kejap...kejap aku fikir...oh...govement gaji hari ni...sebab tu jem? sebab tu la semua orang nak tayang kereta masing2 sebab hari ni gaji so boleh lah bawak kereta pergi office...di sebabkan ada gaji boleh la isi minyak full tank...di sebabkan gaji boleh la tunjuk kat orang lain yg diorang ada kereta...

time belum gaji lengang je jalan raya...jem pon sikit2 je...bila dah gaji jem sampai ke tengah malam...time belum gaji kereta di selimut dgn kain kanvas...pagi2 lap kereta sebelum pergi kerja...lepas dah habis lap, pergi kerja naik moto ex5...kadang2 ada gak naik motor wave 125...

inilah dia menteliti negara kita...jangan nak berdalih lagi...kakitangan awam mahupun swasta...gaji yg baru rm1500...dah pakai dah myvi...ada gak yg pakai satria neo...kononnya "stakat bulan2 bayaq rm600 ada apa hal...aku ada baki rm900"...apa kata kita selesaikan soalan matamatik ringkas...

basic salary rm1500 (tolak) epf & socso = rm1300++
ok...dgn rm1000++ kita tolak dgn kos yg ada...

kos2(untuk 1 bulan) yg ada adalah termasuk :
installment kereta - rm550
minyak - rm300
tol(jika ada) - rm100
makan(budget rm5.00 utk makan tgh hari termasuk air) - rm100
campur untuk makan pagi + makan petang + makan malam - rm200

kos kos ini tidak termasuk dgn kos kos belanja awek makan, beli sweater baru, beli model gundam wing limited edition dan oh tidak lupa juga duit untuk mak dan ayah...

so kalau di tolak semua2 tu...rasanya lebih x dari gaji yg diorang dapat tiap tiap bulan?
sebab tu lah ramai orang2 kita yg baru dapat kerja dan terus beli kereta dapat status bankrupsi...kenapa aku cakap macam ni?sebab diorang terpaksa bertahan selama sekurang2nya 6 tahun untuk hidup dalam keadaan serba tidak normal...itu sebabnya ada kes pecah amanah, meragut, rasuah, bunuh diri...

bila lagi kita nak maju...kalau mentaliti kita xmaju maju...cuba tgk negara maju macam kat jepun...diorang semua pergi kerja,balik kerja kebanyakannya menggunakan kenderaan awam...kebaikannya dapat jimat duit, xakan kena saman,hidup gembira senang hati...

berfikirlah demi masa depan...

0 cemuhan:

Post a Comment

Segala komen dari anda amatlah dihargai :)